2013 Massemen - Santiago de Compostela

Met de fiets naar Santiago de Compostela van 12 juli tot 3 augustus : 2.189 km

Quatuor viae sunt …. Vier wegen leiden naar Sint-Jacob. Zo staat het in de Gids voor de pelgrim, een onderdeel van het omstreeks 1140 samengestelde boek over Sint-Jacob, het beroemde Liber Sancti Jacobi. Nadat we in 2011 samen reeds van Massemen naar Rome fietsten besloten we dit jaar voor een nieuw avontuur naar Santiago de Compostela in Spanje. Herman deed deze pelgrimstocht met de fiets eerder al in 2006 langs de Via Turonensis en de Camino Francès, de traditionele route via Roncesvalles en steden zoals Burgos en Leon. Nu kozen we voor de via Lemovicensis, de route via Vézelay en Limoges. Onze route loopt in Frankrijk ook nog langs Reims, Troyes en Perigueux. We maken er een aangepaste versie van omdat we in Spanje kiezen voor de Camino del Norte, een alternatieve route langs de noordkust van Spanje, via steden zoals San Sebastian, Bilbao, Santander en Oviedo.

Dag 4

Onze tripPosted by Herman 15 Jul, 2013 21:10:17

15 juli. Epernay – Troyes 113 km (T419km). 863 hoogtemeters.De weerman beloofde ons een hele warme dag, dus zaten we deze morgen om 8u al op de fiets. In het centrum van Epernay was het heerlijk ontbijten op een mooi terras met “un café au lait” en een broodje met confituur ! De eenvoudige dingen lijken zo luxueus als je met de fiets reist. Na onze mondvoorraad voor de dag te hebben opgeslagen waren we weg voor een trip die uiteindelijk 7u fietsen zou worden. In de supermarkt hadden we Vlaams horen praten maar waren er verder niet op ingegaan, en toen we ongeveer een half uur later langs de oevers van de Marne fietsten hoorden we vanop een boot iemand roepen “daar zijn de Massemenaren” we schrokken ons een hoedje. Bleek dat die man van de supermarkt op onze t-shirts de tekst had gelezen, onthouden, en ons op de koop toe terug zag. Dit zijn echt leuke momenten. Voor de rest was het vandaag heel eenzaam fietsen. De wondermooie champagnestreek werd geruild voor nog maar eens kilometers en kilometers korenvelden met lange rechte banen waarbij de glooiingen, bij wijlen heel pittig, voor enige afleiding zorgden. Dorpje na dorpje reden we voorbij, maar van een terrasje was nergens sprake. Zelfs de auto’s konden we vandaag op één hand tellen. Toch wel een lastig parcours, en de brandende zon deden hun slopende werk (pootje baden in de Aube helpt maar voor een korte tijd) en met op het einde nog een hele steile klim, op een onverharde weg, was de vermoeidheid helemaal compleet. Maar de hele mooie camping met zwembad en een wasmachine om onze bezwete t-shirts te wassen maken heel veel goed. Nu nog een verfrissende douche en een pastaatje in Troyes met een koel wijntje en alles is weer vergeten. En morgen…. beginnen we opnieuw !