2013 Massemen - Santiago de Compostela

Met de fiets naar Santiago de Compostela van 12 juli tot 3 augustus : 2.189 km

Quatuor viae sunt …. Vier wegen leiden naar Sint-Jacob. Zo staat het in de Gids voor de pelgrim, een onderdeel van het omstreeks 1140 samengestelde boek over Sint-Jacob, het beroemde Liber Sancti Jacobi. Nadat we in 2011 samen reeds van Massemen naar Rome fietsten besloten we dit jaar voor een nieuw avontuur naar Santiago de Compostela in Spanje. Herman deed deze pelgrimstocht met de fiets eerder al in 2006 langs de Via Turonensis en de Camino Francès, de traditionele route via Roncesvalles en steden zoals Burgos en Leon. Nu kozen we voor de via Lemovicensis, de route via Vézelay en Limoges. Onze route loopt in Frankrijk ook nog langs Reims, Troyes en Perigueux. We maken er een aangepaste versie van omdat we in Spanje kiezen voor de Camino del Norte, een alternatieve route langs de noordkust van Spanje, via steden zoals San Sebastian, Bilbao, Santander en Oviedo.

Dag 5

Onze tripPosted by Herman 16 Jul, 2013 23:45:28

16 juli. Troyes – Vézelay 123 km (T542km). 1422 hoogtemeters. Volgens de planning stond vandaag de langste rit op het programma. Hoe het parcours er zou uitzien wisten we niet. Na een paar croissants en 2 koffietjes waren we vertrokken. De zon stond al heel vroeg in al haar glorie naar ons te lachen en de eerste tientallen kilometers liepen gesmeerd. Beetje op en af, glooiend en de wind in de rug. Het leek wel alsof Frankrijk maar uit één rechte baan bestond. Maar stilaan werden de glooiingen hellingen en hellingen werden heuse klimmetjes, die na enkele uren op de fiets heel zwaar beginnen te wegen. Liters water en op tijd eten was de boodschap. Maar het is niet altijd simpel om aan drinkbaar water te geraken, alle dorpjes, als je al van dorpjes kunt spreken, hebben een hele mooie kerk en een prachtige “Mairie” maar van horeca, en, of een winkel hebben ze nog niet gehoord. Uiteindelijk hebben we heel beleefd aan een mevrouw gevraagd om onze drinkbussen te vullen met water. Waar we 2 jaar geleden bij onze Rome-reis steeds maar moesten schuilen voor de regen om ondertussen wat kleren te drogen en iets warms te drinken, zijn we nu content als er eens een wolk voor de zon schuift en we als twee dolle kinderen onder een sproeier van een aardappelveld gaan staan. We hebben vandaag ook voortdurend geflirt met een andere" wijnstreek: de Bourgogne. Eerst in Tonnerre (zie foto's) en later uiteraard ook in Vézelay. Het werd uiteindelijk een 124km lange rit met veel venijn in de staart. Daarom besloten we om in Vézelay te stoppen en onszelf te trakteren op een hotelletje met een heus bed i.p.v 2km verder het tentje op te zetten op de camping. Morgen starten we onze tocht met eerst een bezoek aan de wondermooie Romaanse kathedraal van waaruit menig pelgrim zijn tocht naar Compostela begon. Hier begin je echt te voelen dat je deel uitmaakt van een geschiedenis die al heel lang geleden begon, en er nog lang zal zijn na ons. En met deze gedachte gaan we nu genieten van onze “luxe”.